Saturday, January 31, 2015

♡ American Pancaking - Vegan Style ♡



Noe av det beste jeg kan spise til frokost er pannekaker. Ikke hver dag, men på lørdag eller søndag passer det perfekt. Også her i Mexico. Her nede er det ekstra luksus fordi det er så mye fersk og deilig frukt. Prøv min favoritt pannekakeoppskrift i morgen tidlig. Dette er faktisk de beste pannekakene jeg har smakt.

Oppskriften er forøvrig hentet fra en av mine favorittblogger  Veganmisjonen. Jane er helt rå på Vegansk mat, og poster masse spennende, gode og varierte oppskrifter. Og som hun selv sier, inspirerer hun alle som vil spise mindre kjøtt og mer grønt. Virkelig verdt å sjekke ut.


( Ca 6 pannekaker. 2-3 personer)

3 dl hvetemel
1/2 dl sammalt grovt rugmel
2 ss sukker
1 toppa ss bakepulver
1 (liten) ts salt
3 dl vann
2 ss olje

1. Bland det tørre i en bolle. Tilsett vann og olje og visp godt sammen. Det blir en ganske tykk røre. 
4 tips for perfekte veganske pannekaker: 
1. Følg denne oppskriften. 
Glutenfrie pannekaker? Null problem. Bruk Toro glutenfri melblanding. Funker knallbra og blir like godt som med hvetemel. 
Tips: - Smak til med hvor mye salt du ønsker. En teskje, eller kanskje holder det med en halv teskje for deg. Prøv deg fram. - Oppskriften gir 6-9 pannekaker, avhengig av hvor store du lager dem. Lager du dem på ca 10 cm i diameter, blir det 8 stykker. Jeg har ofte litt bær i røra, før jeg steker de. Når pannekakene er klare, kan du ta på det du liker best. Fritt fram. Jeg liker å ha på Agave Sirup, og masse masse frukt, så mye at du nesten ikke kan se pannekakene.


2. La stå og hvile i ca 5 min. Kan også stå over natta i kjøleskap om du ønsker. 
3. Pensle en liten stekepanne med olje. Hell oppi en øse med røre og stek på litt over middels varme. Lag dem så store du vil. 
4. Når pannekaka begynner å stivne litt i kantene, er den klar for å snus. Drypp over noen dråper olje før du snur den, så får den smøring på begge stekesider. 


2. Stek pannekakene på medium varme. Hvor mye du enn har lyst til å frese dem fort ferdig, de trenger litt tid til å kose seg og heve i panna. Stivne i kantene før de snus. De skal for all del ikke svis svarte. Varmetrinn nummer 5 av 9 er perfekt hos meg, prøv deg fram med din ovn. 
3. Hell røra SAKTE ned i panna. La bunnlaget stivne litt før du heller på resten. Slik får du små og tykke pannekaker. 
4. Pensle panna med olje, det trengs ikke så mye. Før du snur pannekaka, skvett på noen oljedråper, da blir den finsmurt på stekeside nummer to også. 



YUMMY VEGAN !!!!


No comments:

Post a Comment