Thursday, February 26, 2015

Dream in Color





“Dreams are illustrations...from the book your soul is writing about you.” 
~ Marsha Norman

“Dreams are today's answers to tomorrow's questions.” 
~ Edgar Cayce


Disse vakre drømmefangerne er håndlaget av en dame her i Mexico. Jeg synes de er helt fantastisk vakre, og de så ekstra fine ut på rekke og rad utenfor den fargerike butikken i denne lille gaten. Jeg elsker ting med litt sjel, og det følte det virkelig lå masse sjel i disse. Utseendemessig strider de imot de historiske ritualene indianerne hadde. Men de er utrolig vakre.
Chippewa / Ojibwe indianere var de førstesom startet å lage drømmefangere, for å fange opp beskjeder og viktige budskap de fikk i drømme. Ikke bare fra vonde drømmer, men også fra de gode.
 Nå brukes de like mye til pynt som i overtro, og desverre er mange drømmefangere man får tak i nå masseproduserte og er ikke riktig slik de som ble brukt i hitoriske ritualer. Men de er fortsatt utrolig vakre. Det er masse spennende historie rundt disse fantastisk vakre indianske ornamentene, og man finner masse hvis man leser litt på nett.

En drømmefanger passer perfekt i bungalowen her. Jeg har allerede en blå hengende her fra før. Den ser litt mer tradisjonell ut en denne, og jeg kjøpte den av en indianer på ett marked inne i Vallerta. Jeg har hatt en del crazy drømmer mens jeg har vært her nede, så det en nok en del som skal gjennom i drømmene mine. Veldig spennende. Da var det jo også helt perfekt å ta med en av disse fargerike her hjem i dag.

3 comments:

  1. Jeg er vegetarianer / prøver å gå over til veganer litt etter litt..
    Så del gjerne noen veganske tips for de kræsne, hihi! :)
    Litt sunnere alternativer enn di pannekakene(?).. Holder på med "prosjekt trening & legge på meg noen kg" så trenger de litt bedre alternativene jeg kan få.. og helst i den "indiske" stilen :)
    Klem klem Adina

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hei vakre du :) Først, takk for sist, håper det er nta med deg ? Åh, du jeg blir så glad når jeg hører at folk velger en vegansk eller vegetar livsstil.... For seg selv, for dyrene og for planeten vår. Jeg kan virkelig annbefale deg å ta en titt på Bloggen til Jane - www.veganmisjonen.com Det er en fantastisk god matblogg med masse oppskrifter, og hun er så flink til å forklare. Masse spennende, og mye fine bilder. Selv lover jeg å legge ut mer mat selv, med en gang jeg er tilbake i Oslo. Er desverre litt vanskelig å lage mat her i Mexico - da jeg ikke har så god tilgang til kjøkken. Bor i en liten bungalow på beachen. Så, det lille kjøkkenet her er ute, bak hytta. Men, oppskrifter og bilder av maten kommer når jeg er tilbake. <3 Lover.... ;) Klem. T

      Delete
  2. Knis, ett kjøkken på utsiden hørtes interessant ut. Men det er forståelig og du skal gjøre det når du har tid. Ikke fordi du føler at du må :) Jeg skal gå inn på veganmisjonen og luske rundt litt. Trenger masse inspirasjon, da spesielt vegansk. I kr.sand så er det ikke så mange muligheter for oss som ønsker å bli veganere, men skal nok finne ut av noe lurt.
    Jeg har vært vegetarianer i ca 3 år nå. Lekende lett. Har selv 4 katter og ett hamster og kunne ikke falle meg inn å ta fra dem livene deres for min egen appetitt. Dyr er det jeg kjemper sterkest sammen med og skal aldri tilbake til kjøtt. Det interessante er jo at jeg ikke lenger klarer lukten av kjøtt eller utseendet. Nå skal det sies at det ikke er like lett å gå over til vegansk, mest fordi jeg har en samboer som er kokken i hus og fordi jeg ikke klarer å overtale han helt enda til at "go green" melk er vel så bra som kumelk. Må bare jobbe med saken videre ;) he he.

    Men ellers.. Så er alt vel. Er mye sammen med mamma om dagen ved siden av jobb (jobber på monki). Hun mista nylig huset sitt i brann og babyene sine (2 katter).. Vondeste jeg har opplevd på lenge men det går fremover og er ikke så mye mer å gjøre med det annet enn å varte opp mamma! <3

    Nyt di siste ukene i mexico. Fortsett å ta fargerike, inspirerende og bohemske bilder! Light up my day *daydreaming*

    Take care.. <3

    ReplyDelete