Sunday, March 1, 2015

Dia del Taco


  



" The only bad taco is the one you didn't eat "

Jeg vet ikke heeeeeeelt om det stemmer. Jeg må ærlig innrømme at etter så mye tid i Mexico, så er jeg ikke like begeistra for taco som før. Men, jeg får fortsatt får vann i munnen av ekte mexicansk vegetar-gatetaco med masse stekte grønnsaker, ferske rennende tomatbiter og sterk Habanero saus. Mexicansk taco er ikke som Tex-Mex tacoen. Her lages taco på den tradisjonelle mexicanske måten, og det smaker helt forskjellig fra "lørdags-taco" som vi spiser hjemme i stua. Det er ett par steder i Oslo som har begynt å servere autentisk mexicansk taco på denne måten, hvis man har lyst å teste det. Blandt annet Taco Republica i Torggata og Tijuana i Thorvald Meyers gate på Løkka.

Den mexicanske tacoen kommer i en sammenrulla mais tortilla som er varmet på en spessiel type ovn, så den fortsatt er helt myk, men varm. Eller så kan man få stekt tortillaen helt sprø. Dette kalles da Taco dorado. Så fyller man på med masse grønnsaker, ost, sauser og snadder. Og selvfølgelig krydret kjøtt, kylling eller fisk for de som spiser det.
Tostadas er en variant som minner mer om de tacoskjellene vi spiser hjemme.

Første gang jeg kom til Mexico for 7 år siden, var jeg helt sikker på at jeg aldri kom til å tørre å spise fra vognene som står på alle gatehjørnene her. Men, etter så mange år her nede så spiser jeg gatetaco med glede. Og det er helt fantastisk godt. Siden jeg ikke spiser kjøtt eller fisk, så bruker jeg de forskjellige sausene de har her nede til å variere smaken litt. Jeg elsker sterk mat og Habanerosaus er en favoritt. Og selvfølgelig må guacamole og lime på.
Mexicanere selv spiser mye taco. Da mener jeg MYE. De elsker taco. De blir helt ville av taco. Men, er det en ting de kan, så er det vel nettopp det å lage god taco da.

Og til dessert er det selvfølgelig Churros. Om nom nom....


No comments:

Post a Comment